Suplementy diety馃拪馃拪馃拪- hit czy kit?

Suplementy diety馃拪馃拪馃拪- hit czy kit?

Na rynku dost臋pne s膮 setki jak nie tysi膮ce przer贸偶nych suplement贸w diety, kt贸re maja rzekomo podnie艣膰 nasz膮 wydolno艣膰馃弸锔忊嶁檪锔, zbudowa膰 mi臋艣nie馃挭馃挭, spali膰 t艂uszcz.
Ale czy one rzeczywi艣cie dzia艂aj膮 czy jest to tylko marketing i efekt placebo?馃

A jakie jest wasze zdanie na ten temat?馃

Australijski Instytut Sportu, na podstawie gruntownej i krytycznej analizy bada艅 naukowych, opracowa艂 program suplementacji os贸b uprawiaj膮cych sport wyczynowo, w kt贸rym wydzielono 4 grupy suplement贸w:

鉃★笍grupa A 鈥 od偶ywki i substancje szczeg贸lnie polecane sportowcom, gdy偶 podczas wysi艂ku wykazuj膮 dzia艂anie wspomagaj膮ce. Do grupy tej nale偶膮 napoje oraz 偶ele i batony dla sportowcow, posi艂ki w formie p艂ynnej, preparaty mineralno-witaminowe, wit.antyoksydacyjne: E i C, wap艅, 偶elazo, kofeina, kreatyna, dwuw臋glan lub cytrynian oraz witamina D.

鉃★笍grupa B 鈥 suplementy polecane sportowcom, cho膰 wymagaj膮 dalszych bada艅, gdy偶 dotychczasowe wyniki nie dostarczaj膮 wystarczaj膮cych dowod贸w na ich skuteczno艣膰. Do grupy tej nale偶膮: glutamina, glukozamina, HMB (脽-hydroksyma艣lan), 脽-alanina, siara, probiotyki, ryboza, melatonina

鉃★笍grupa C 鈥 suplementy, co do kt贸rych istniej膮 powa偶ne przes艂anki naukowe, 偶e ich przyjmowanie nie przynosi sportowcom korzy艣ci. Do grupy tej nale偶膮: aminokwasy rozga艂臋zione, karnityna, pikolinian chromu, inozyna, koenzym Q10, tlenek azotu, cytochrom C, -orizanol i kwas ferulowy, pirogronian, tlenek azotu, ZMA (Zn, Mg i B6 chelatowane aminokwasami), Cordyceps (Maczu偶nik chi艅ski), Rhodiola Rosea (R贸偶eniec gorski), 偶e艅sze艅, natlenowana woda

鉃★笍grupa D -suplementy niewskazane, lub wr臋cz zabronione. Do grupy tej zaliczono androstendion, 19-norandrostendion DHEA, 19-norandrostendiol, ephedra, strychnine, Tribulus terrestris (Buzyganek ziemny) i inne zio艂owe suplementy maj膮ce wp艂yw na wzrost wolnego testosteronu we krwi oraz glicerol.

鉂學i臋c jak wynika z bada艅 naukowych popularne BCAA nie dzia艂a, znajduje si臋 dopiero w grupie C.

鉁擠la kolarza amatora podstaw膮 jest dobrze ZBILANSOWANA DIETA zawieraj膮ce du偶o warzyw i owoc贸w oraz zdrowe t艂uszcze i chude mi臋so oraz ryby.馃崕馃崗馃崘馃崚馃崜馃崊馃崓馃崒馃崫馃崬馃馃馃尳馃尪

鉁擠la kolarzy polecam stosowanie kreatyny w okresie budowania si艂y zar贸wno na si艂owni jak i na rowerze, dobrej jako艣ci bia艂ko po wyczerpuj膮cych treningach oraz suplementacj臋 magnezu i witaminy D zw艂aszcza w okresie zimowym.
Kofeina tak偶e 艣wietnie sprawdza si臋 przed treningiem aby pobudzi膰 organizm do wyt臋偶onego wysi艂ku.

鉁擶 kolejnych postach postaram si臋 przybli偶y膰 dzia艂anie i suplementacje poszczeg贸lnych suplement贸w diety

Pi艣miennictwo:

www.antydoping.pl/suplementy-diety/
www.ausport.gov.au/ais/ 鈥 Supplements